Onko kivijalkakauppasi Koronan kynsissä? Kokeile näitä!

BLOGI 20.23.2020 Asiakkaiden siirryttyä kivijalkakaupasta verkkoon on yrittäjän pakko kiinnittää huomiota myös omaan digitaaliseen läsnäoloon. Uusi tilanne pistää miettimään, voiko tuotteita ja palveluita esimerkiksi myydä verkossa tai miten voisimme paremmin tiedottaa asiakkaille, että myymälämme on edelleen avoinna.

On myös hyvä pohtia, voiko omaan tuotteeseen tai palveluun liittää uusia ominaisuuksia, kuten virtuaalikierros, kotiinkuljetus tai verkkokurssi. Yritys voi myös myydä palveluita lahjakorttikaupalla, jolloin myyntiä tulee ja työtä riittää kriisin jälkeen! Kun kontakteja olisi hyvä välttää, voi maksuja myös ottaa vastaan Mobilepay:n tai PayPal:in yritystilin kautta. 

Google My Business tili

Googlen maksuton My Business –tili varmistaa, että yrityksesi tiedot ovat näkyvissä, kun asiakas etsii verkosta tietoa. Pidä huoli, että tili on ajan tasalla aukioloaikojen ja yhteystietojen suhteen.

Jos sinulla ei vielä ole tiliä, voit tutustua palveluun tarkemmin ja lisätä yrityksen tiedot helposti verkossa.

Verkkosivujen hakukoneoptimointi

Kun ihminen etsii hakukoneista tuotteitasi tai palveluitasi, mitä sanoja he käyttävät? Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, millä hakusanoilla sivustosi pitäisi tulla näkyviin. Lisää näitä sanoja myös verkkosivustosi tekstiosioihin sujuvien lauseiden muodossa, älä siis tee pelkkiä sanalistauksia! Kiinnitä myös huomiota verkkosivulle lisäämiesi kuvien kuva sekä alt-teksteihin, jotka näkyvät myös hakukoneille. Myös sivuston nopeus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, tätä voi pyrkiä parantamaan mm. kuvien kokoa pienentämällä.

Lisää verkkonäkyvyyden lisäämisestä voit opiskella digitaalinen saavutettavuus -videosarjasta.

Sosiaalisen median maksettu mainonta

Lähes jokaisessa sosiaalisen median kanavassa voit mainostaa kohdennetusti asiakkaille. Tarvitset oman yrityksesi kanavan, hieman kokeilumieltä ja firman luottokortin! Ensin tietysti täytyy miettiä, missä se potentiaalisin kohderyhmä on. Noin 25-35 vuotiaat viettävät eniten aikaa Instagramissa, kun taas sitä vanhemmat eniten Facebookissa. Nuorimmat käyttäjät viihtyvät palveluissa kuten TikTok, Snapchat ja YouTube.

Mikä ikinä pääkanavasi onkaan, kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että omalla yritys sivullasi tulee julkaisuja tasaiseen tahtiin. Tällä hetkellä ihmisille on hyvä antaa vinkkejä, mitä kaikkea kotona (tai ulkona) voisi tehdä. Kannattaa miettiä myös uusia toimintamuotoja: onko tuotteesi esimerkiksi varattavissa Facebookin kautta ja noudettavissa sovitusti myymälästä. Voisitko ottaa Facebookin kauppa ominaisuuden käyttöön ja merkitä julkaisuihin tuotteitasi?

Tutustu Facebook markkinoinnin aloittelijan ohjeisiin.

Hakukonemainonta

Hakukonemainontaa voi tehdä kaikissa maailman hakukoneissa, mutta toimivin Suomen markkinalla näistä on Google. Hakukonemainonnassa pääsee helposti liikkeelle, muista kuitenkin, että pitää olla jokin osoite johon liikenne ohjataan. Mainostaminen vaatii yleensä siis aina oman verkkosivun ja asiakaspolku pitää olla mietittynä: mitä tapahtuu sitten, kun asiakas on verkkosivullani? Miten hän ostaa tuotteen ja miten saan sen hänelle toimitettua.

On hyvä myös tiedostaa, että tällä hetkellä Google mainonnan odotetaan kasvavan joka tarkoittaa kovempaa kilpailua ja hieman suurempia kustannuksia. Hakukonemainonnassa pääsee edelleen liikkeelle kuitenkin pienilläkin budjeteilla, joten sitä voi helposti myös testata.   

Tutustu Googlen hakukonemainonnan ohjeisiin.

Verkkokauppa – oma tai ostettu

Verkkokauppaan liittyy monta muuttujaa. Pelkkä sivusto ei riitä, vaan pitää miettiä mm. maksujärjestelmät ja tilausten toimitukset. Jos tuotteesi kuitenkin on helposti kuvattavissa ja visualisoitavissa, voi verkkokaupan perustaminen olla hyvä vaihtoehto. Muista, että verkkokaupan lanseeraus vaatii aina markkinointia tuekseen, jotta asiakkaat löytävät uuden kauppasi verkosta.

Tuotemyyntiin soveltuvia suosittuja verkkokauppa-alustoja ovat esimerkiksi Etzy.com, Shoppify ja iZettle.

 

Tuliko aiheesta kysyttävää?

Ota yhteyttä, vastaan mielelläni: